onsdag 19 oktober 2011

Startskottet har gått med Pink Floyd!


Nu är jag igång. Natten var bra! Klockan 9.00 klev vi in i Onkologens hus i Linköping på behandlingsmottagningen. Jag träffade sjuksköterskan Bitte. Innan hon började informera satte hon in koksaltlösning. Det är bra för njurarna för de tar lite stryk när man får cytostatika. Nu kom PICC-linen till nytta som sitter i överarmen. De behövde alltså inte sticka mig utan kanylen var klar!

Bitte informerade en hel del om vad det innebär med cytostatika. Allt som jag kan känna av som synförsämringar, hörselförsämringar, konstig känsla i huvet, som kuddar under fötterna, domningar i fingrar och fötter, blåsor i munnen m m m m. Och nu minns jag inte vilket som är ok och vad som inte är det för då ska jag ringa till avdelningen. Men oavsett vad jag känner så kommer jag nog ringa....När koksaltlösningen hade droppat klart fick jag cytostatikan som tog 2 timmar och därefter var det dags för en ny omgång koksaltlösning.

Idag var också startskottet för första yttre strålning. Klockan 14.30 åkte vi till strålningen tillsammans med droppställningen. Max fick vara med i "kontrollrummet". De ställde in maskinen och under tiden fick jag lyssna på PINK FLOYD! Det var kanon, de är ju mina favoriter! När allt var klart, tog ca 10 minuter, ville de ta foto på kryssen med tatueringarna och sen en bild på mitt ansikte. Av säkerhetsskäl eller kvalitetssäkring. Det tycker jag är fantastiskt. Vården imponerar!

Innan jag åkte hem fick jag med mig ett papper hem där jag ska anteckna hur jag mår varje dag fram till nästa onsdag då jag ska få en ny omgång cytostatika. Jag har fått medicin som jag ska ta mot illamående.

PÅ strålningen träffade jag Magdalena, Manne, Ingrid och Stefan som ska ha hand om mig varje dag jag ska strålas. Nu är det bara 24 gånger kvar med den yttre strålningen!

Klockan 16.00 satt vi i bilen på väg hem igen efter att ha hämtat ut massa medicin. Jag kände mig lite illamående efter en stund i bilen. Det släppte vid 19-tiden och jag hoppas slippa känna av det igen.

Imorgon åker Max och jag upp så jag är där till kl 9.30 för att skrivas in på vårdavdelningen. Klockan 10 ska jag få yttre strålning. Klockan 11 ska jag opererar in det där vaginala intrumentet som ska användas när jag får inre strålning. Jag kommer att sova kvar på vårdavdelningen till fredagen och Max åker hem till barnen. Det blir bra.

Ja, det är var en ovanlig onsdag som kommer bli en vanlig onsdag fyra veckor framåt. Det stod nåt helt annat i min jobbalmanacka....så det kan bli.

Nu ska jag äta och dricka. Imorgon fasta eftersom jag ska få narkos. Första centimentern klipps av idag från måttbandet! Nu är det 34 dagar kvar, yes!

2 kommentarer:

  1. Heja Pink Floyd och Helena, snart 33 dagar kvar! Kram från Annacarin

    SvaraRadera
  2. Sköt om dig nu Helena,i dag har jag fikat med bror din,alltid lika trevligt,fick precis se att du fått en ny låt idag..han är go han.Glöm inte måttbandet..Varm Kram Susanne

    SvaraRadera