måndag 17 oktober 2011

Förberedelser


Idag var jag i Linköping för att sätta in en PICC-line kateter. I kallelsen som jag fick för två veckor sen bifogade de en tvättsvamp som jag skulle
tvätta mig med kvällen före, vilket jag gjorde igårkväll. Armar och armhålor skulle tvättas noga.

På morgonen åkte barnen med oss samtidigt som vi åkte och lämnade lilla bilen till verkstan för lagning. Vi släppte av barnen vid skolan. Väl hemma åt vi frukost och sov en liten stund. Förberedelse inför besöket idag var att jag skulle äta och dricka ordentligt. Klockan ett klev vi in på vårdavdelningen på Onkologen i Linköping. Jag träffade sjuksköterskorna Carolin, Ellinor och Gunilla, tror jag att de heter. Så vänliga människor som beskriver och förklarar och lugnar. De frågade vilken arm som jag ville ha "slangen" i. Det är ju inte lämpligt att göra upprepade rörelse som e x putsa fönster, förklarade en av sköterskorna. Hm, tänkte jag och såg min chans. "Men ta den i högerarmen då så slipper jag putsa fönster", svarade jag. Smart vá? Ni ser på fotot att jag har ett förband på överarmen och oj, vad jag ser ut som jag ska slå till nån...och jag ser trött ut. Det tar på den här skit och eländessjukdomen.....suck.

Det tvättade och kollade vilket kärl som var bäst att trä in den där "slangen" i kärlet. Jag fick en liten bedövningsspruta. De tog hjälp av ultraljud för att hitta rätt och bra kärl. "Vill du se", sa en av sköterskorna. Nej, för sjutton, utbrast jag. Det ligger inte inom mitt intresseområde, iallafall inte just nu...Efter ca 45 minuter var de klara. Då skulle jag vidare till lungröntgen. De skulle ta en bild för att se att den där "slangen" låg rätt. Nästan 38 cm har de kört in i ett kärl. Vitsen är att alla blodprover ska tas från kanylen och att jag även ska få cellgifterna i kanylen, om jag fattat allt rätt.

Vi var hemma igen efter att ha hämtat bilen vid ca 17.30. Då var jag trött och började få ont igen. Men nöjd att det har börjat nu. Förberedelser inför behandlingen. Det känns bra! Det var pirrigt igår men känns skönt nu. Jag är igång!

Imorgon ska jag vara där igen kl 13.30 för att kolla "slangen" och lägga om eller ta bort nåt. Minns inte. Men sköterskan vet nog vad hon ska göra. Jag ska till våning 11 och fråga efter Ellinor iallafall. Kl 14.20 ska jag till strålningen. Det jag vet är att vi kommer snacka strålningstider för första veckan. Max tror att jag även kommer få första yttre strålningen som tar en kvart. Men jag vet inte. Återigen har jag fullt förtroende att de vet vad de ska göra när jag kommer.

Jag ringde både mamma och pappa idag efter att jag var klar. Har fått för mig att de vill höra att det är ok. Jag har bestämt att jag ska försöka ringa båda varje dag den här veckan.

Just nu känns det bra, förberedelserna är snart färdiga. På onsdag sätter vi igång! Jag är laddad!

6 kommentarer:

  1. Jag tycker Du ser ut som Teskedsgumman, hon är inte att leka med hon!!!
    Kram
    Annacarin

    SvaraRadera
  2. Åh Annacarin, jag fick mig ett gott skratt nu på morgonen när jag läste din kommentar. Det känns ok att se ut som Teskedsgumman!
    Kram Helena

    SvaraRadera
  3. Lite som Olga också kanske?? Kram och lycka till idag!

    SvaraRadera
  4. Läser dina rader och tänker på dig nu i veckan.

    SvaraRadera
  5. Pok!
    STödstrumpan d.ä.

    SvaraRadera
  6. Vad duktigt du är att skriva helt otroligt nu ska jag också börja för din skull nerräkning och rita ett stort hjärta den 22 nov kram och lycka till i morgon

    SvaraRadera