onsdag 12 oktober 2011

Utflykt med Alien




Idag blev det en utflykt till Max syster och man som bor utanför Borås. Vi gjorde också ett besök hos deras dotter som i sin tur har en nästan nyfödd dotter. Himlen har varit klarblå hela dan, vi har fikat, ätit god soppa och äppelpaj. Vi har också tittat på nyrenoverat hus och kök och fått inspiration! Vid lunchtid fick jag ont och blev trött. Tog lite piller och blev dåsig av morfinet, men alla är förstående. En bra och trevlig utflykt. Tack J för korven!!

Under dagen ringde jag till vårdkoordinatorn i Linköping för att kolla av alla tider nästa vecka samt avboka patienthotellet. Ja, på måndag ska jag vara där för att operera in cellgiftsslangen i vänster arm sen kan jag åka hem. Jippi! Tisdag ska jag till strålningen vid kl 14.20 och sen kan jag nog åka hem. Jippi! Onsdag kl 9.15 får jag första cellgiftsdosen och troligt att jag får den första yttre strålningen kl 16.00. Sen vill jag nog åka hem..... På torsdag ska jag skrivas in kl 9.30 för att sen operera (med narkos) in röret i livmodern som de ska använda vid den inre strålningen som strålar direkt på tumören. Jag sover kvar på vårdavdelningen till fredagen och ska ha yttre strålning igen. Sen åker jag hem, eller Max hämtar nog mig, och så är det helg! De resterande veckorna kommer inte bli lika intensiva men jag ska ändå besöka Linköping varje dag måndag-fredag för den yttre strålningen. Det tar 1 timme och 20 minuter att åka bil, från dörr till dörr. Min ambition är att sova hemma så mycket som möjligt och jag hoppas Max har ork och lust att skjutsa mig.

Det blir en tuff vecka...men snart är det igång. Jag läste i någons blogg att hon kallade tumören för Alien...den tycker jag är bra. Jag snor uttrycket.

Jag känner mig inte lika skör längre, har inte lika lätt till tårarna och jag ser framåt. Jag hoppas och ber att det håller i sig och att jag är igång och jobbar, gärna i januari!

Idag hade styrelsen sista styrelsemötet innan ombudsmötet då ny styrelse ska väljas. Det var mitt sista styrelsemöte som ordföranden, en sjukskriven sådan. Hade velat tacka alla i styrelsen och gärna ätit en middag ihop och skrattat lite! Det får väl bli på något annat sätt, en annan gång.

Nu ser jag framemot att min bror och mamma kommer på söndag!

4 kommentarer:

  1. Det blir tufft, men du fixar detta Helena! Härligt att du har så mycket support runt omkring dig. Hälsa särskilt till Max.
    Kram

    SvaraRadera
  2. hua vilken maraton vecka du har framför dig.

    Lycka till

    Hälsa storebror på söndag..

    SvaraRadera
  3. Hej Helena! Jag följer din blogg där du beskriver "din skit o eländesresa". Du skriver så bra och pendlar mellan allvar och glädje. Jag förstår verkligen din frustration. Men med din positiva inställning så kommer du klara det här. Att varva både cellgifter och strålning måste vara väldigt tufft och dessutom har du långa resor. Ett litet tips är att undvika din favoritmat under cyto-behandlingen. Vissa cellgifter ger så kallade
    "betingelser". Det kan ta många år innan det går att äta/dricka det som kopplas till cyton. Men det får du säkert info om av din kontaktsjöterska.

    Det finns en intressant blogg av en cancerläkare som blev patient på sin egen klinik. Om du googlar på Svetlanas blogg så kan du följa henne. Hon har ju både egen erfarenhet och är väldigt insatt i cancervården. Hon ligger lite före dig men titta gärna i början av hennes sjukdomsresa. Många bra tips och kloka råd.
    Jag önskar dig all lycka o framgång med din behandling och sänder varma, positiva tankar till dig.
    Kram från en pensionerad kollega som nyss genomgått cyto för bröstcancer för andra gången i livet. Vill du läsa min blogg så finns den på http://tuttanscancerblogg.bloggo.nu
    Rose Marie Wåtz

    SvaraRadera
  4. Rose Marie!

    Tack för tipset om bloggarna. Har som du kanske redan sett spanat in din blogg. Vi klarar det här! Önskar dig lycka, tålamod och kärlek! Kramar i massor!
    Helena

    SvaraRadera