söndag 18 september 2011

Det hänger inte på håret!

En härlig dag hade vi på Dumme mosse med familjen A igår. Bra för oss, bra för barnen i det härliga vädret. Gott med matsäck i friska luften! Och snälla mamma A. som kom hit i fredagskväll med blommor och ett paket med en porslingsängel i! Så omtänksamt och så rörd jag blir. Ängeln är min skyddsängel! Precis när hon ska åka bjuder hon in oss att åka med dem för att vandra på Dumme mosse! Åh, vad glada vi blev och Max blev nog gladast för han har aldrig varit där men tänkt ofta på att åka dit (jag hade heller inte varit där men har inte haft nån tanke på att åka dit). Det var verkligen bra att vi kom iväg, det är svårt att ta sig för nåt, varför vet jag inte.
Alice kommentar när vi vandrade vid bäcken:" Mamma, varför är det så vackert här?".

Idag funderar jag på vad jag ska göra i veckan.... Jag ska försöka få tag på kuratorn. När jag ringde för drygt en vecka sen var hon sjuk. Förra veckan hade jag inget behov. Men läkarna tror att det är bra. Ok, men vad säger jag - det är inte så kul just nu.....

För sju år sedan fick jag struma - överproduktion i sköldkörteln. Blev behandlad med radioaktivtjod och äter nu Levaxin. Jag ska inte dra hela den historien men lite bakgrund krävs för det jag ska berätta nu. För ca fyra år sedan började jag tappa hår, jag fick en kal fläck på ca 4 gånger fem centimeter i bakhuvudet. Jag sökte upp läkaren för att höra om jag kunde få peruk om så håret låg på kudden en morgon. Jag hade ju redan läst på nätet att det är den där håravfallssjukdomen som Håkan Södergren har och det finns liksom inget att göra. Det var inget dramatiskt och jag vet att jag tänkte att de kunde ju vara värre.. Självklart kunde jag få peruk och fick tydliga instruktioner för hur jag skulle göra om det blev aktuellt. Det var två doktorer samtidigt som då engagerade sig och var både deltagande och måna om att ge mig bra information! Hursomhelst så kollades strumavärdena och det visade sig att jag fick öka på Levaxindosen. Håret började växa ut igen och doktorn sa att båda sjukdomarna är autoimmuna och stressrelaterade. Ja, ja, ja vi måste ta det lugnt i vår vardag, i livspuzzlet...

Nu har jag börjat tappa håret igen - vilket inte är så förvånade....När doktor Gabriel informerade och berättade om strålbehandlingen och cellgifter frågade jag om jag kommer tappa håret. Nej, det kommer inte bli aktuellt enligt doktor G. Jag berättade att jag redan tappar hår och vi pratade om sjukdomen och att jag vill testa mina strumavärden. Jaha, då ska jag vända mig till vårdcentralen här i Huskvarna. Så det ska jag också ringa om imorgon. Ska kanske spana in några snygga sjalar att vira om huvudet ifall håret ligger på kudden en morgon....Kommer bli lite körigt i veckan.

Känns skönt att saker och ting inte hänger på håret! Och Max, han älskar mig ändå!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar