söndag 6 maj 2012

Brudarna!



Igår åkte jag upp till mamma i Nyköping. Syftet den här gången var att träffa brudarna, sju stycken. Min pappa kallade det för fruntimmersfest! Hm, vi kallar oss för brudarna och jag säger fest med brudarna!

Vi bestämde det nån gång i mars, tror jag,  Kattis och jag. Kattis öppnande upp sitt hem för att ta emot oss alla! Cecilia och jag är de som har flyttat ifrån och kom nu långväga, Några såg jag förra året, andra för två år sen. Och några var fem år sen sist. Det kändes bra att få se dem igen efter min sjukdomsresa.

Vi är alla uppvuxna i Stigtomta, ett litet samhälle utanför Nyköping. Där har vi cyklat, åkt moppe, tränat fotboll, ridit, busat, gått i skolan, cyklat för att bada i Kisäng, spanat in killar, börjat gymnaiset. Några fick barn lite tidigare än andra, jag och nån mer började plugga på universitetet. Alla har av livet fått barn i gåva! Nån har ett barn, flera har två barn, nån har tre och en har fyra barn. Nån har blivit farmor två gånger, nån kommer säkert att bli det snart och några av oss har barn i skolåldern. Nån har skilt sig, en annan separerat, en är förlovad och en är sambo. Några är gifta. En är änka för hennes man drabbades av cancer. Alla jobbar men några av oss har ibland, blivit sjuka. Två av oss har haft cancer.

Livet lever med oss alla!




Vi började kvällen med ett glas bubbel! En av brudarnas söner kom och gjorde förrätten och efterrätten! Pilgrimsmusslor, min favorit! Tack, kocken, det var kanongott! Och tack Kattis och Sussie som gjorde varmrätten, dukningen och tilltugget!! Goa vänner! Och jag som skulle hjälpa till....gick mest runt och pratade i ren glädjeyra!





Och vi pratade och pratade och babblade till långt inpå natten, ja det blev nästan morgon innan jag kom hem till mamma. Och det var som man var tonåring igen. Hon hade inte kunnat somna - var lite orolig. Mammor är alltid mammor!

Efterrätten





När jag kom hem var det dags för en fika och sen vidare till Skärstads kyrka. Alice deltog i vårmusikalen! Åh vad duktig hon är! Och nu är jag trött. Och nu kommer en ny vecka. Och jag är så nöjd med veckan som har varit!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar