måndag 27 februari 2012

Möten och kroppkakedagen!


Hemma igen! Det var en bra vistelse i Nyköping. Jag träffade tre kompisar varav en som jag lunchade med, en som jag fikade med och med en som jag tog ett glas bubbel med eller om det blev två glas. Det kändes riktigt bra! Men det blev lite känslosamt ibland. Jag har inte gråtit på ca fyra veckor. Men jag tror att nu har jag lite distans, har träffat vänner som jag inte sett på länge och pratar om eländestiden, ja, då kommer det lite tårar igen. Jag tror det är nyttigt och bra för min rehabilitering. Nyttigt också att prata om det, jag behöver prata om det med andra. Bloggen har varit under mina villkor. Men att prata om det gör att frågor ställs som jag har "sluppit" med bloggen. Det är bra att ha dialog och genom den får jag nya insikter. Tack mina kära vänner, för att ni finns!

I fredags gjorde min bror, mamma och jag utflykt till Taxinge slott och fikade. Det fanns ca 50 kakor att välja på, gott! Vi måste åka dit igen framåt vårkanten när det börjar grönska - det är säkert otroligt vackert där då!

I lördags var det dags för kroppkakedagen! Max, barnen, min pappa och Elin kom till syster och hennes sambo vid 12-tiden och då var mamma, Carolina och jag redan där.




Det gick åt sex kilo potatis och det blev ca 40 kroppkakor. Vi var 11 personer varav nio åt kroppkakor. VI fick i oss 32 kroppkakor. Jag vet att det är SÅ gott med kroppkakor men jag kom inte ihåg att det var så OTROLIGT gott!

Mamma och syster gjorde det mesta förutom vissa förberedelser som syrran och hennes sambo gjort. Men nu äntligen fick jag se hur man gjorde och var även med att forma några kroppkakor. Det är olika önskemål om vad man vill ha till kroppkakorna. Det som fanns på bordet var; grädde, smält smör, hemmagjord lingonsylt, gräddfil. Och en massa mjölk till att dricka.



När kroppkakorna låg i kastrullen i väntan på att bli klara skålade vi i bubbel - för livet! Trött och nöjd med hela Nyköpingsresan åkte vi hemåt vid 17-tiden.

Igår var Max, barnen och jag varit på utflykt i det strålande vackra vädret. Vi grillade korv i en skogsbacke och såg Vättern mellan träden! Det blev flera timmar i solen och om några veckor är nog solen riktigt varm!


3 kommentarer:

  1. Jahujedamej, vilket kroppkakekalas! Så roligt och så mättande!!! :) Kram syrran

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, rrrredigt rrrroligt och gott va det men inget tabberas, tur för er :)!! Kram

      Radera
  2. Det där såg riktigt mumsigt ut! Vilka härliga dagar du har haft med de dina. Kram

    SvaraRadera