lördag 31 december 2011

Nyårstankar


Det är alltid lite sorgligt att avsluta året, tycker jag. Lite vemodigt, på något sätt. Men härligt och gott med fräsch nyårsmeny, icke-röda julblommor, glitter och bubbel! Vi firar med Max´s syskon. Det blir kul att få träffa alla!

På Nyårsaftonen brukar Nyårsfén komma för att dela ut de julklappar Tomten glömde eller nyinköpta nyårspresenter. Hon var här idag som du kan se på bilden!

Åsså kommer ett nytt år, 2012. Det känns fräscht, ett helt år som ska fyllas av glädje, jobb, resor, besök, möten med nya människor. Max och jag pratade igår om vad vi gjorde förra året på nyår. Vi kom fram till att vi firade hemma. Jag tyckte det var så skönt att inte åka någonstans eftersom jag for så mycket i jobbet. Tänk, då hade jag ingen aning om vad som skulle komma, och tur är nog det.

Året som gått kommer jag minnas som att det var jobb, jobb, jobb, oftast i Stockholm. Det handlade om nya avtal, medlemsmöten, konferenser, inslag på TV4 om medlemmarnas tuffa arbetsmiljö....och planering inför hösten för ombudsmötet, Nordisk konferens i Köpenhamn. Bland annat.

I slutet av maj fick jag ont i underlivet och i samma veva blev jag kallad till cellprovtagning. Resterande dagar kommer jag minnas att det gjorde ont, ont, ont. Veckan innan min semester var vi med på Almedals-veckan och hade anordnat ett seminarium, det var roligt men vet att jag var så trött för det gjorde så ont......Semestern i Danmark gjorde också ont men då började jag äta ipren, två om dagen....och en ständig oro om att det kunde vara cancer. Tankarna for ofta iväg. 31 augusti fick jag beskedet, det jag hade misstänkt.

Året, 2012, kommer bli året då jag firar stort när jag har fått besked att behandlingen har gått så bra, så bra! Jag ser framemot när jag börjar jobba igen, kanske i mars. Jag blir överlycklig när jag tänker på att barnen, Max och jag är mer tillsammans under 2012. Vi planerar en resa tillsammans som vi kanske gör i april eller maj eller november. Det känns bra när jag tänker på att träffa mina vänner och släkten oftare under 2012.

Jag ska under 2012 försöka bidra på något sätt med något gott till mänskligheten, inte för samvetets skull utan för att det behövs! Och för att jag har fått upp ögonen för alla som gör så betydelsefulla gärningar när det handlar om liv och död.

Om någon i min närhet behöver mitt stöd ska jag vara ett lika fint stöd som många, många har varit för mig under denna höst!! Jag är så tacksam för de som ha hört av sig under hösten, vissa som jag inte kunde tänka mig. Oavsett vem och hur man hört av sig till mig, antingen med sms, blommor, presenter, mail, facebook, kommentarer på min blogg, vykort, brev har gjort mig så glad, så rörd. Jag är så glad för alla fina ord som skickats till mig! Och de som inte har hört av sig klandrar jag inte - var och en har sin ryggsäck att bära på.

Jag är också så tacksam för de hälsningar som Max, Alice och Theo har fått! Max, min Max, vad han har fått stå ut och står ut med!

Jag är tacksam och jag ser med glädje fram emot 2012!

Jag önskar alla ett år fyllt av glädje, balans, god hälsa, gemenskap, kärlek och harmoni! Om året inte bjuder på detta önskar jag alla styrka och goda medmänniskor runtomkring sig för att kunna hantera det som kommer!

Jag önskar speciellt ett Gott Nytt År till min Mamma och Pappa, syster och bror och syskonbarnen som också har haft en tuff höst med oro som jag varit orsak till. Jag vet att jag skrev i bloggen att jag skulle ringa mamma och pappa varje dag under behandlingstiden för det skulle nog lugna dem lite. Men jag orkade inte, inte varje dag, och inte på helgerna när jag mådde som sämst. Så dålig trodde jag aldrig jag skulle bli.

Oavsett vad som dyker upp så är det en del av Livet! Gott Nytt Friskt År!

8 kommentarer:

  1. Vi Börje o jag hoppas att beskedet är det bästa du får under 2012 sänder många tankar till dig och din familj. Kram och ett riktigt gott nytt år

    SvaraRadera
  2. Ett riktigt Gott Nytt År önskar jag dej och hela din fina familj. Vilka fina barn du har Helena. Tack för hälsningen och Grattis till lilla Astrid. Vi har varit där en kortis idag och kikat lite men det blev mest Vera som det var fokus på, förståss. Nu hoppas jag att vi snart ses. Längtar efter att prata med dej.Kramar till er alla från Ingvor och Arne

    SvaraRadera
  3. Kersti!

    Tack för era tankar!!! .
    Hoppas vi kan ses i år. Om jag får tid och möjlighet hör jag av mig när jag är hos mamma,
    Riktigt Gott Nytt år till dig och Börje!!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Ingvor!

    Härligt med de små!! Nytt liv att välkomna till denna, ibland, märkliga värld!
    Mina barn växer snart om mig....
    Längtar till att kunna träffas!
    Kram och Gott Nytt År till både dig och Arne!!
    Kramar i massor

    SvaraRadera
  5. Jag önskar dig ett Gott Friskt År att se fram emot. Du har kämpat så hårt så nu är det dags för återhämtning och ett gott liv framöver. Du blir starkare för var dag även om oron gnager i dig. Den oron kan stillas med uppföljning på allt som stör dig. Den tuffa behandling som du genomgått har med all säkerhet tagit död på allt det sjuka. Var rädd om dig och njut av livet som är här och nu.
    Styrkekramar till dig och din fantastiska familj!
    Rose Marie

    SvaraRadera
  6. Rose Marie!

    Tack för dina trösterika ord! Oron kommer vi säkert få leva med på något sätt - men det gäller att den hanteras på ett bra sätt så att den inte tar över eller förgör.

    Nu ska vi njuta av livet - här och nu - som du så väl uttrycker!
    Styrkekramar till dig!

    SvaraRadera
  7. Du ser så söt o glad ut, som en liten stjärna på vår himmel. Jag önskar en gnutta strålglans själv, skall kolla himmeln ikväll, om jag kan se något! Håller Våra tummar, även om vi inte vill så får vi nog spotta i nävarna en o annan gång till. Vi väntar ju på nya besked båda två, så fram till dess försöker vi glömma o bara göra det vi vill o orkar. Ialla fall jag, men jag kan känna mig så ensam i detta, så att få skriva till Dig är underbart. Sköt om Dig/Anita

    SvaraRadera
  8. Anita!

    Precis så är det, att göra det vi vill och orkar. Ibland spottar vi i nävarna och ibland får tårarna komma. Och det finns stjärnor som med all sin glans strålar till de som bäst behöver! Det ska vi tro!
    Önskar dig allt gott på i det nya året!
    Helena

    SvaraRadera