lördag 10 december 2011

Lite mer som vanligt...

Jag vaknar tidigt, nej förresten, jag blir väckt tidigt av vår katt Kattja. Idag kom hon kl 5.15 och ska ligga på mig och spinna och mysa. Jag kan inte somna om och nu är jag ganska täppt i näsan och ont i halsen. Jag smög mig upp och gjorde kaffe, smörgås med gurka och nypressad apelsinjuice. Nu sitter jag på övervåning och lyssnar till blåsten som viner och ibland dundrar det till i tak och fönster. Riktiga höstvindar! Men med lite ljus så känns det riktigt mysigt att kura inne.

Igår var en bra dag igen! Ringde och pratade med Alice och Theos skolsköterska för att höra mig för hur det ligger till med vaccinationen mot livmodershalscancer för Alice del. Vi pratade en stund om hur situationen påverkar hela familjen. Det är bra med kunniga människor runtomkring. När det gäller vaccinationen ska jag kolla lite mer när det gäller själva vaccinet. Jag skulle vilja ha det andra vaccinet än det som är aktuellt. Hursomhelst så är tanken att Alice och övriga i hennes klass ska vaccinera sig i höst. Det känns förstås angeläget att min fina dotter slipper uppleva detta som jag har gått igenom. Hon har tillräckligt med erfarenhet redan av eländet.

Om två veckor är det julafton! Det är inte klokt vad det går fort. Igår skrev jag lite julkort. Idag ska jag nog baka bröd; jag kallar det för Ankis goda, min kompis i Nyköping som alltid bakar så gott. Det här brödet ska inte jäsas och det tycker jag är kanon eftersom jag inte har tålamod att vänta på jäsningen....

Idg ska vi äta lax! Alice ska på kalas och då passar vi på att äta lax till Theos stora förtjusning som älskar lax. Svårt det där där smaken är som baken!

Jag har funderat en del på det där som flera av vårdpersonalen i Linköping varnade för; att jag kunde bli ganska deppig efter avslutad behandling...jag väntar fortfarande.....men ska nog sluta med det. Antingen så blir jag inte det eller så ser jag så mycket framemot julen och är så OTROLIGT glad för att jag genomgått behandlingen och vill nu bara att skit och eländet har försvunnit för gott. Det kan hända att den där deppigheten kommer efter jul....Men jag tror jag ska ringa kuratorn iallafall för jag har en del andra funderingar som jag tycker skulle kännas bra att prata med henne om. Jo, så får det bli, jag ringer på måndag och bokar en tid efter nyårshelgen. Nu känns det bra att jag har bestämt det!

Nu ska jag hämta lite mer kaffe! Är så glad att jag kan dricka kaffe och magen har nu hållt sig lugn i tre dagar. Idag slog jag till med lite gurka på leverpastejsmörgåsen. Tror att jag kan börja äta lite sallad snart!

Det börjar bli lite mer som vanligt :) Testade glögg igår men smakade inte gott. Väntar ett tag till...Ha en skön 3e advent!!

4 kommentarer:

  1. Ha en skön helg! Kramar!! Syster

    SvaraRadera
  2. Bra att du kan dricka kaffe igen, glöggen kan kvitta.
    En liten fundering, vem tror du har myntat dessa rader?
    ..Vid stranden du, vid standen jag, i havet vi...
    ..I gamla människors hjärtan finner barnen en lekplats..
    ..Bär barnet som den sista droppen vatten..
    Bamsekramar från Österlid

    SvaraRadera
  3. Idag bjöd Max på glögg med pepparkaka och ädelost och det smakade bra! Har nu druckit kaffe med lussekatt, mmm gott!

    Björn Ranelid är det ju!

    Vill träffa dig snart, hörs om det lite längre fram!
    Jättebamsiga kramar till dig i Österlid!!
    Kramar Helena

    SvaraRadera
  4. Kära lilla Helena!
    Hur gick det baket, degen som inte skulle jäsa?
    Härligt att kaffet smakade bra.

    Ha en fin lucia med mer lussekatter och pepparkakor.
    Många kramar
    Din HIK-vän på Torpa

    SvaraRadera