onsdag 21 december 2011

Julförberedelser

Oj, oj, nu närmar sig julen!! Konstigt, att vissa år stressar man som en tok andra år tar man det mycket lugnare men ändå så hinner man det man ska och julen kommer ju ändå. Eller också handlar det om att prioritera...

Nu har vi gjort köttbullar, jag blev inte så nöjd med smaken...Revbenspjällen är stekta, enligt mormors recept. Sillen ska läggas in enligt mormors och min gammelmosters recept. Fasters juläppelkaka ska göras, receptet kommer från farmor. Snacka om att mattraditionerna lever vidare!

Jag har varit till jobbet och pratat med min chef. Vi bestämde att nästa träff blir efter att jag har varit i Linköping och att jag håller kontakten med försäkringskassan. Det känns bra. Jag kommer inte kunna fokusera på nåt arbete förrän jag har varit på återbesöket hos dr Gabriel i Linköping.

Nu äter jag inga piller alls (förutom Levaxin för sköldkörteln). Jag är så glad för det! Magen är så gott som okej! Svampen i munnen verkar också okej men jag längtar efter besöket hos tandläkaren (även fast jag inte alls gillar tandläkaren). Känns som tänderna har tagit "stryk" av alla piller och gifter. Jag har ju en tid till tandläkaren i januari.

Det är roligt när jag har träffat folk på jobbet att de tycker att jag ser pigg ut. Jag tycker också det! Jag har gått upp 3 kilo, och nu får det räcka. Jag är fortfarande lika fet i ansiktet....Ögonen tycker jag ser pigga ut! Ja, och jag känner mig pigg när jag inte gör alltför mycket!!

Jag har varit hos frisören på Hårgränd. Hon har koll på det här med hår. Kom överens om att jag ska vänta med att tona håret. Risken kan vara större att jag är känslig. Men vad håret har växt! Har toppat mig ca 5 cm. I februari bokar jag ha en ny tid för att kanske klippa nån frisyr. Då ska hon också testa min hårkvalitè. Jag ville heller inte klippa mig för mycket eftersom jag fortsätter att tappa hår där bak...håravfallssjukdomen alpecia areata. Men om jag skulle behöva peruk så kan hon det också, det känns tryggt. Läste på nätet att sjukdomen har en koppling till sköldkörteln. Därför ska jag ta nya prover på sköldkörteln i början av januari. Båda sjukdomarna är autoimmuna och kroppen "attackerar" sig själv. Utlöses oftast av stress....

Nu får det vara nog med sjukdomar. Julens föberedelser går sakta men säkert. Det ska bli så kul att träffa släkten!!

Igårkväll var vi och tittade på sonen och hans klass när de hade genrep på julspelet, så duktiga och fint. Det kändes bra att jag kunde vara med. Är lite försiktig med stora samlingar på grund av immunförsvaret. Men jag tror att det är ganska okej nu.

Igår fick jag ett julkort men den som skrev det har glömt att skriva under det. Jag blir ju så nyfiken. Jag fick också en julklapp och barnen en med posten från vännen Nettan. Det är så rörande och då kommer tårarna. I fredags kom ett annat paket, två fina änglar. Och jag kunde aldrig gissa; det var från fackliga kompisar i avdelningsstyrelsen för Skatten. Gulliga, underbara människor med stora hjärtan som bidrar till mitt tillfrisknande! Jag är tacksam för alla runtomkring som tänker på mig.

Idag vänder det och dagarna kommer att bli ljusare. Härligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar