söndag 15 april 2012

Gyncancerdagen


I helgen har jag varit i trädgården. Det märks att vi inte gjorde det som brukar göras på hösten. Vi gjorde det allra nödvändigaste sen fanns varken orken eller lusten till resten. Och därför är det lite extra mycket att ta reda på nu men vädret har ju varit ganska så bra.

Imorgon ska jag träna på att vara på jobbet! Jag har tagit fram almanackan, datorväskan och telefonen. Börjar så smått göra mig redo. Efter jobbet ska jag luncha med pelaronLena. Det blir bra. Hon har köpt några pellisar åt mig när hon varit iväg på pelargonresa!

Imorgon, den 16 april, är det Gyncancerdagen, klicka här för att läsa mer. Dagen har utsetts till att uppmärksamma gyncancer och det anordnas lite olika seminarier runt om i landet. Det tycker jag är bra men jag har inte orken att engagera mig i det. Jag vill inte engagera mig i eländet. Inte nu iallafall. Det känns som jag fick nog i höstas. Det kanske är egoistiskt men just nu har jag mest fokus på mig själv. Jag vill helt enkelt inte engagera mig i detta, inte just nu. Det känns deprimerande och ligger mig alltför nära. Kanske sen. Men jag tycker det är OTROLIGT bra att andra vill för det är viktigt. Och jag kan vara med lite vid sidan om. Och tjata till folk runtomkring om vaccinationen, att gå på kontrollerna, att kontakta gyn när det inte känns som vanligt. Att man kan lämna bidrag till cancerfonden så att forskningen fortlöper! Att tala om att du kan bidra till insamlingen via Helenas änglar och få en unik ängel, läs mer här.

Till alla er som engagerar er i eländet skickar jag en tacksamhetens tanke och beundran! Och styrketankar till alla som kämpar på olika sätt!

Nu är nu. Dags att sova. Känner förväntan inför min morgondag och hoppas att dagen blir en bra dag för de som anordnar Gyncancerdagen!

3 kommentarer:

  1. Hej Helena! Jag förstår mer än väl att du inte orkar engagera dig i gyncancerfrågan. Har själv varit väldigt ambivalent ang bröstcancerföreningen. Har visserligen blivit medlem och får en massa information men känner som du.
    Visst är det underbart med våra makar som funnits där för oss.
    Lycka till i morgon. Ska bli spännande att höra hur du upplevde din första dag efter din långa sjukskrivning.
    Lycka till och varma kramar.
    Rose Marie

    SvaraRadera
  2. Hej Helena! Ta hand om dig och gör precis så som du säger. Tack för din uppmuntran då och ditt stöd. Det betyder allt. Du får gärna sprida vår film vi har gjort. Med vänlig hälsning Therese Kärrman i Nätverket mot gynekologisk cancer.Se filmen:
    http://gyncancer.se/2012/04/ta-symtom-pa-allvar-sok-hjalp-i-tid/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Therese!

      Ja, jag sprider gärna filmen. På det sättet kan och orkar jag engagera mig. Skönt att du förstår! Bra att du engagerar dig!

      Lycka till i Nätverket!

      Radera