lördag 12 november 2011

Ser ljust ut!


Måste bara få lägga ut bilden på mina fina vänner, Kattis och Cecilia, som satt och höll mig sällskap när jag fick cytostatika förra gången. Det var så skönt att träffa dem och få kontakt med "verkligheten".

Nu känner jag att nedräkningen kan börja på behandlingen. I torsdags pratade jag länge med dr Sofie. Flera har frågat mig vad som händer sen men jag har själv inte velat veta. Nu var jag mogen att fråga. Efter den 22 november, som är min sista behandlingsdag, ska jag äta bra, vila när kroppen säger och ut och gå. Jag ska "bygga" upp kroppen och återhämta krafterna. Vi diskuterade också om jag ska vaccinera mig för influensan. Mitt immunsystem lär kunna byggas upp rätt skaplig på tre veckor efter den 22 november så jag slipper inte julhandeln :) Men den gillar jag ju också!

I januari någon gång görs en gynekologisk undersökning för att se hur behandlingarna har tagit. Strålningen behöver verka en tid och bindväven ska repa sig innan ny undersökning kan göras.

Vi pratade också om det mentala, att återgå till vanliga vardagen - åh va härligt det låter "vanliga vardagen" - att träffa vänner och kollegor igen efter den här "resan" (som ännu inte är avslutad). Vi pratade om andra perpektiv på livet, andra prioriteringar, att bli mer känslig eller arg eller vad det nu kan vara. Det var ett bra samtal. Jag frågade henne om det finns nån plan B. "Nu är vi inställda på att det här har gått bra" svarade kloke dr Sofie. Jag tyckte det var ett bra svar, det är pirrigt ändå.

Jag har dragit ner på min smärtmedicin, istället för 11 piller äter jag 6 piller och bara en är morfin. Det känns bra. Men nu har jag fått svamp i munnen (troligen från cytostatikan och alla mediciner). Har fått pencillin som jag ska gurgla mig med 4 gg om dan. Smakar fräscht! Den konstiga smaken i munnen är troligt orsaken till att jag inte kan dricka kaffe, smakar jättekonstigt. Jag har bokat om en tandläkartid till i slutet av januari. Ska se till att få en rejäl uppfräschning.

Ja, nu är jag invald som styrelseledamot i avdelningsstyrelsen. Jag har pratat med nye ordförande om min återgång och eventuella behov av anpassning. Jag har mailat chefen på mitt kontor och vi ska prata om vad jag ska jobba med på kontoret. Det är också en process som jag inte trodde för några månader sen. Men det blir säkert bra. Ibland slår tanken mig - nåt är meningen med detta.

Känner mig än så länge rätt okej, helgerna brukar vara jättejobbiga med illamående och trötthet. Är verkligen sugen på att åka in till stan och bara glo runt lite. Får se hur det blir. I vilket fall som helst vill jag köpa blommor till min kära man för att fira lite Fars-dag imorgon.

Ja, det börjar ljusna ute nu och jag har ätit frukost och bläddrat i trädgårdstidningen och fått tips om utsmyckning inför advent. Blir så sugen! Och nu bara sju behandlingsdagar kvar! Ja, det ser faktiskt ljust ut!!

3 kommentarer:

  1. Du har en alldeles fanstastisk förmåga att blicka framåt. Jag längtar också efter att du finns med i den nya styrelsen, du behövs där.Längtar också efter att få träffa dej live och få ge dej en stor kram. Kramar Ingvor

    SvaraRadera
  2. Du är så himla stark och klok du vännen! Det var underbart att träffa både dig och Cecilia förra veckan. Så himla skönt att höra att du är ganska pigg den här helgen! Hoppas att ni får en underbar fars-dag hela familjen! Massor av styrke-kramar från ett ganska soligt Gozo//Kattis

    SvaraRadera
  3. Håller med Ingvor du behövs i styrelsen, gillar verkligen hur den utvecklats under den period du varit ordförande och hoppas att du snart är tillbaka igen <3 Kram Malin

    SvaraRadera