onsdag 23 november 2011

Behandlingen avslutad!

Nu har det gått 35 dagar sen jag påbörjade behandlingen som bestått av inre strålning, direkt på Alien, vid fem tillfällen, yttre strålning 25 gånger av nedre buk och fem gånger cellgifter eller cytostatika. Tack, vem jag nu ska tacka, för att dessa veckor är förbi.

Det är gjort och jag är glad för det! Det har varit tufft, tiden har gått så s a k t a och jag har levt i min puppa med illamående, trötthet, tårar, dåligt samvete. Jag är fortfarande så trött, så trött och kommer så vara några veckor till men sen bör det bli bättre. Mina muskler, de jag hade, bara hänger och skinnet är nästan rynkigt. Vi ska plocka fram hantlarna så jag kan sitta och träna lite armmuskler.

Tjejerna på strålningen igår sa att de beundrar mig för att jag klarat av den tuffa behandlingen. En av dem frågade om jag kände mig stolt över mig själv. Nej, svarade jag, jag kan inte se det nu. Kanske sen...
Tjejerna på strålningen spelade Pink Floyd, högt, när jag kom - de är helt underbara. De fick polkagriskarameller och polkagrisstänger av mig med ett kort där jag beskriver min uppskattning för hur de har tagit hand om mig. De blev glada.

Innan vi skildes åt på strålningen gick vi igenom olika krämer till underlivet, nån salva om jag får ont när jag kissar, att jag kan få fortsatt känningar av biverkningar som diarré 2-3 veckor framåt. Bevaka vikten, jag hade gått ner ytterligare ett kilo....inte bra. Jag måste ha all energi för att kroppen ska bilda nya celler där jag nu är helt strålad.

Vi hämtade mamma i Norrköping som följde med oss hem igår. Hon gjorde potatismos och ugnstekt falukorv och det var så gott!

Tröttheten är så stor att jag mäktar inte med att fira den avslutade behandlingen. Vi gör det i helgen, i hopp om att jag är lite piggare.

Idag har jag endast tagit ett piller mot illamående. Värktabletterna tar jag högst 4 piller om dagen. Jag vågar inte ta bort pillrena över natten, tre stycken, förrän jag har mer kraft. Ibland tar jag en ipren på dan men jag tror det är mest tarmarna som är ömma mer än att Alien gör ont, som måste vara borta nu! Men det kommer kollas av dr Gabriel i slutet av januari, pirrigt och jobbigt.....

Jag tror att läkarvetenkapen har klarat sitt och gjort ett fantastiskt arbete för att göra mig frisk. Jag ber vid alla högre makter, universums kraft och att tron har gjort mig frisk. Jag är så tacksam för vården och för alla tankar böner, styrkekramar, vykort, sms, mail, telefonsamtal, blommor, alla skyddsänglar och andra presenter och besöket (när jag fick cytostatikan) som har stärkt mig genom behandlingen!

Max, barnen och jag tycker det är så skönt att inte åka iväg idag!! Barnen vill nog gärna att det ska vara lite mer som vanligt. De har en mamma som legat i soffan i många veckor nu. Oftast har jag intagit middagen i soffan också. Orken räcker inte att sitta vid köksborden men är också svårt när jag mår illa. Man vill liksom inte ha fokus på maten. Det har gått lättare att äta när jag tittat på tv, just för att glömma bort illamåendet.

Jag vill och önskar få vara lite piggare snart. Jag vill så mycket men orken är precis borta. Nu måste jag ha tålamod. Men längtar så efter den vanliga vardagen, där allt är bra!

Idag hade jag gått upp 3 hg, det är åt rätt håll. Svampen i munnen är fortfarande kvar och jag gurglar med det där pencillinet. Jag längtar efter att dricka kaffe igen. Jag längtar efter att slippa må illa av vissa lukter. Jag längtar efter att slippa "lukta" cytostatika. Jag hoppas svullnaden i mitt ansikte försvinner snart.

Men jag har tålamod.

6 kommentarer:

  1. Vilken "resa" du gjort!!! Ta hand om dig, vila och se framåt! Du har varit helt fantastisk den här tiden. You`ll make it!!!! Puss och kram från oss!! Syrran

    SvaraRadera
  2. Så glad jag är för din skull. Nu är den delen avklarad och du ska, förhoppningsvis börja bygga något nytt. Sköt om dig och din familj och tränapå återuppbyggnaden av dig själv, mentalt och fysiskt!!!!!
    Kramis Lena

    SvaraRadera
  3. Starkt jobbat! Galet vilken kämpe du är! Imponerande! Jag önskar dig en skön och vilsam återuppbyggnad i din egen takt. Njut av livet, din familj, vänner och advent! Pok Annie

    SvaraRadera
  4. Vilken läsning mina tårar rinner så jag har lite svårt att skriva men jag tror du förstår mina rader, önskar att jag vore närmare dig så kunde jag också hjälpa både dig och familjen med mat och bakning (som jag är bra på !!!, tycker jag själv) känns bra att din "biologiska" mamma är hos och fixar så att Max kan ägna tiden till dig och barnen. Ge henne en kram / Sköt om dig så hörs vi när några fler krafter återvänt till dig / Kramar från Kersti o Börje

    SvaraRadera
  5. Jösses vilken tuff resa du haft Helena. Men nu kan det bara bli bättre. Du skriver att du har dåligt samvete? Visst är det märkligt att man kan känna så, trots att man vet att det inte finns någon som helst anledning till det. Jag känner igen det från när jag fick näthinneavlossning när jag var chef i Habo-Mullsjö.
    Hälsningar Mats W

    SvaraRadera
  6. Det där med dåligt samvete...jobbigt men det finns där. Fick dåligt samvete för att många anhöriga och vänner tog så illa vid sig. Jag vill ju inte ställa till det för mina närmsta! Alla ska må bra! Dåligt samvete för att jag inte orkat engagerat mig i barnen. Dåligt samvete för att jag har varit så vrång mot Max vid olika tillfällen. Dåligt samvete mot mina fackliga kollegor som fick en tuff arbetssituation. Ja, ja så kan det bli och vi människor funkar väl lite så. Men jag försöker att inte tänka i de banorna utan fokusera på det positiva. Ha det gott o kram Helena

    SvaraRadera