måndag 7 november 2011

Biverkningarnas ankomst

Helgen har varit ok. Max tycker att jag har varit piggare än tidigare helger. Jag har mest legat i soffan men inte sovit lika mycket. Och det bästa, jag var ute både lördag och söndag i trädgården. Igår gick jag med sekatören och klippte lite men oj, vad trött jag blev. Max hämtade Chinamat åt oss i lördags, så gott det var!

Barnen var hos min syster och svåger i Nyköping. De gjorde lite utflykter och jag är så glad för att det blev så!! När de kom hem igår kom tårarna och kärleken bara rinner över när jag kramar dem!

Biverkningarnar från strålet börjar nu komma. Jag har sprungit som en tok på toaletten. Jag fick också salvor i fredags som jag ska smörja eftersom slemhinnorna tar stryk.

Imorse åkte vi innan kl 9. Tårarna rann mest hela tiden. En lessen-dag, en tung dag, en jobbig dag....När jag träffade de snälla sjuksköterskorna på strålet var det dags att gråta igen. De är så medkännande. De sa, som den mest naturliga saken i världen, att "har du inte köpt piller mot diarrén?": Det kom ju inte jag ihåg. De vägde mig..jag har gått ner 2 kilo...inte bra. Det skickade med mig näringsdryck med olika smaker som jag ska dricka som mellanmål. De smaker jag gillar bäst ska de sen ordinera mig. Det är slut med vinprovningar - nu handlar det om näringsdrycker :)

Efter strålet var det dags att ta prover inför cytostatikan på onsdag. Och tårarna rann...de tog liksom inte slut och jag började bli lite irriterad. Proverna togs, även strumaprovet som min doktor här i Huskvarna ska ha besked om.

När vi kom hem idag vid kl 13 ville jag ha makaroner med massa smör och efter det kände jag mig lite piggare. Sen var det dags att spana in posten och då rann tårarna igen. En skyddsängel och choklad!!! Hon vet säkert att jag älskar choklad!! Oja, Pia m fl, ni kommer snart och hälsar på, nu ska det bli av!!!

Min mailkompis, som har erfarenhet av skit och eländet och lite till, kallar henne I.K mailar mig massa recept och tips på bra maträtter. Min andra maträtt som är kanon är äggmacka med massa majonnäs! Jag ska nog lägga till några räkor också. Tack I.K för alla tips och mail och att du säger att det är ok att vara egotrippad, lessen och så förlamande trött!

Imorgon hoppas jag på en dag då jag känner mig starkare! Tårarna måste ju ta slut för dan iallafall....Idag är det elva behandlingsdagar kvar!! Jippi!

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Jag har nu läst hela din blogg o känner med dig. Jag måste oxå be om ursäkt, det var inte meningen att Alien skulle flytta över till din kropp (;-(, tror att du sett min blogg:-))Meningen var att han skulle flyga iväg till Sibirien.
    Ja, fy vad det är tungt med behandlingar. Det gäller verkligen att fylla hjärnan med framtidstro (man får ha dåliga dagar oxå) o det verkar du ha.
    Så jag hejar på dig o se till att Alien far iväg långt, långt bort denna gång.
    Mvh Lena
    www.lenaevald.metaforen.se

    SvaraRadera
  2. Det går framåt!! Inte så många behandlingsdagar kvar...Du är så stark och modig!! Se framåt, en dag i taget...Vi år så mångar somtänker på dig och som vill ge dig all kraft du behöver. Glöm inte det. "En del av tillfrisknandet är hoppet om att bli frisk!"
    Kram Söstra di

    SvaraRadera