lördag 18 augusti 2012

Cypern!

Det är cirka 34 grader på förmiddagen. Ibland uppåt 40 grader på eftermiddagen, speciellt i stan eller icke-nära-vatten-ställen. Vi har nu vant oss vid temperaturen och har inte AC:n på lika ofta inomhus.

Vi har badat i havet - som att kliva ner i badkaret. Det är så klart och fint. Vi hade tänkt åka över till den grek-cyprotiska delen av ön men skippar det. Vi har hyrt en bil och då måste vi lösa en ny bilförsäkring och som då troligen inte täcker allt. Och förresten så känns det som att vi inte hinner det iallafall.

Den norra delen av Cypern är ockuperad av Turkiet sedan 1975. Det är en stilleståndslinje och där är det gränskontroll. Den cypriotiska historien känns lite komplex och jag tänker inte återge den här. Men Cypern är med i EU - som representeras av den södra delen. Valutan är euro i södra Cypern och i den turkiska delen är det turkiska lira. OCh vi befinner oss i den turkiska delen ca 18 km österut från staden Girne eller Kyrenia.

Vi åt glass igår i Famagusta - 28 kronor för fyra glassar. Att jämföra med när vi var på Gran Canaria då vi betalade 100 kronor för fyra glassar. En middag igår för oss fyra med mycket mat gick på 425 kronor inkl två öl. Vatten kostar ca 8 kronor för en stor flaska.

Vi besökte marknaden i norra Cyperns stora stad Girne (Kyrenia). Helt fantastiska berg med grönsaker!! Det fanns även kläder och skor och mycket annat. Men vi kunde inte gå där så länge. Svetten rinner och barnen mår inte väl. Vi åkte till hamnen och satte oss på restaurang där kyparn såg direkt att vi var utmattade. För övrigt så är det fantastiska berg, Femfingerbergen, som avspeglar sig mot himlen när man tittar söderut och norrut är det blåa, fina Medelhavet.

Nu ligger vi vid poolen. Vet inte riktigt vad vi ska göra idag. Tar det nog lugnt! Igår såg vi Salamis palace, bland annat ett tempel som är cirka 3000 år gammalt. Tanken är svindlande! Och det var lika svindlande varmt. Vi lärde oss att aldrig gå iväg utan vatten! Och när vi åkte hem tog vi svindlande bergsvägar. Jösses, vad jag har blivit höjdrädd. Det var en skräckresa för mig. För övriga i familjen var det en fantastisk resa med en kanonutsikt över hela ön från Kantara castle!