måndag 8 oktober 2012

Att leva är inte nog



Ibland frågar man sig - vad vill jag, egentligen? Vad håller jag på med? De frågorna har blivit lite mer återkommande till mig och viktiga att kunna ge svar på. För min egen skull.

Vissa saker blir mer angelägna beroende på var i livet man befinner sig eller vad man har upplevt eller vad man höll på att mista. Då kan det bli att man ställler sig vissa frågor lite oftare och funderar lite mer över svaren.

Att leva är inte nog; solsken, frihet och en liten blomma måste man ha!
HC Andersen

Jag vet inte riktigt vad jag vill ha sagt men på något sätt ska livet fyllas med levnad och inte bara levas. Och nu när jag lever så vill jag förstås fylla det med det som ger mig glädje, lycka, ett inre lugn, engagemang, att mina nära och kära har det bra, kärlek och allt annat som jag mår bra av!


Lite filosoferande är bra ibland - tyvärr alltför sällan nuförtiden. För ett år sen, bilden är tagen 9 oktober, låg jag i soffan tillsammans med vår lilla katt som flyttade in hos oss. Smärtan, tankar och ovissheten gjorde att livet just då fylldes mest med att vara här och nu med de som är de käraste man har, familjen. Att göra några planer för framtiden, engagera sig eller som att köpa kläder fanns inte på kartan. Det var liksom inte aktuellt.

Nu när världen öppnar sig för lite mer än frågan om man har någon framtid så funderar man ibland över om man gör det rätta, är lycklig, kan jag göra något mer?

Jag känner mig ändå rätt nöjd även om tankarna far runt ibland. Och jag vill för allt i världen inte byta med tiden som syns på bilden. Nej, mina tankar och min vardag ska fyllas med något helt annat än vad den gjorde då. Jag sänder en tanke till alla som kämpar på olika sätt för att överleva och önskar att alla får uppleva dagar då livet kan fyllas med något mer än att bara överleva!


Imorgon hoppas jag solen skiner, att folket i Syrien får sin frihet och så tänker jag köpa mig en blomma till mig själv och min man!

Gonatt!
Helena

2 kommentarer:

  1. Woooow vilken fin blogg du har. Det var ett tag sedan jag var här och hälsade på. Jag gillar dina frågeställningar.

    Hur många vet egentligen vad de vill eller vad de strävar efter? många vill mycket men få vågar rucka på de gamla hjulspåren......

    En del strävar bara efter att gneta ihop pengar och unnar sig inget. Hur det nu än blir så kan man inte ta med sig något till andra sidan det är bara upplevelser som man kan bli rik på...Nu menar jag inte att alla behöver vara lika extrema som jag...jag vill ha upplevelser.

    Bl.a ville jag prova att hoppa fallskärm så jag åkte till Las-Vegas i sommras och hoppade fallskärm lite läskigt var det men vilken känsla efter det var jag tvungen att vila upp mig på Malta en underbar Ö.

    I vinter blir det Thailand och Burma 6-8 månader

    Jag bloggar inte så mycket längre bara när jag är i Thailand. Nu ska min fru och jag bygga en restaurang och det kommer jag att blogga om.

    Tidningen Amelia har länge frågat om jag vill vika ut mig i deras tidning efter ett års tjat så gav jag med mig och finns nu i senaste nr. 22
    (lite läskigt att bli fotad naken, men med en vältränad snygg kropp så gör det inget). En upplevelse det med"L"

    Ha en underbar höst/vinter eller kom och hälsa på i värmen.

    Varma hälsningar
    Thaikalle

    SvaraRadera
    Svar
    1. Thaikalle!
      Ja, vad vill man? Håller med dig, många gånger jagar vi men vet egentligen inte vad vi vill. Jag kan känna nu att jag är så nöjd, just nu, att bara få vara med familjen i vardagen. Har ingen större längtan efter något annat, iallfall inte just nu,

      Låter häftigt att du lyssnar på ditt hjärta och gör det du vill och längtar efter. Det är en konst!

      NU ska jag köpa Amelia;))

      Kram!

      Radera