fredag 9 november 2012

Tiden


Det går inte att undvika. Tankarna går ganska ofta nu till det som jag var mitt uppe i förra året. Årstiden gör att jag blir starkt påmind om förra hösten. Den 9 november förra året började jag fjärde behandlngsveckan. Det som känns så märkligt är att tiden förra året vid den här tiden gick så OTROLIGT sakta. Förra hösten känns så låååååång. Och även om det kan tyckas att jag tjatar så är det den offentliga terapin som gör att jag bearbetar det där som hände. För ibland har jag så svårt att fatta att det har hänt. Bloggen är ju ett sätt att hantera det, att förstå vad det var som hände. Och jag hoppas framförallt att jag kan ge någon hopp om livet och goda tips! Bilden på bloggen idag är från en glädjedag, den 5 oktober förra året utanför onkologen i Linköping efter beskedet att cancern inte var spridd. Och på bilden var mappen med där jag hade alla kallelser och informationer från sjukvården. Den blev ganska tjock.

Många gånger förra hösten halkade jag in på andras bloggar, cancersjukas bloggar, som benämns som offentlig terapi. Jag mådde dåligt när det var bloggar där någon anhörig skrivit om att hon klarade inte kampen. Det gjorde mig nojig och deppig. Kuratorn sa till mig att sluta läsa. Det kändes bra att hon sa till mig, det blev konkret och bra och jag gjorde som hon sa och jag slapp en del av nojan eller ganska mycket.

Nu går det så mycket fortare. Konstigt. Och det känns konstigt att det har hänt. Det känns främmande men ändå är det något som har skakat om mig och min familj, ordentligt. Och återigen blir jag tacksam. Tacksam för så mycket!

Och tiden går undan nu - snart börjar julförberedelserna! Jag har köpt på mig ännu fler adventsljusstakar - kan liksom inte låta bli. Kanske dags att börja tänka på lite julklappar. Jag har skrivit om dem tidigare - änglarna - och nu kan det vara dags att ge bort några i julklapp. Nyheten är vänskapsänglarna - och det bästa är att det är insamling till cancerfonden och för det får du en unik ängel. Klicka här så kommer du till Helenas blogg och kan kika mer och kan även beställa via hennes mail. Eller prata med mig!

Önskar alla en trevlig helg och grattis till alla fäder!
Helena


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar