lördag 3 november 2012

Som i en Ask!


Han är så söt vår lille valp som är ganska stor. Han väger 4,2 kilo och är ungefär som katten Kattja fast mycket bredare över ryggen och mycket större tassar.

Kattja är väldigt tillbakadragen. Idag krockade de två i köket och valpen är jättenyfiken och ville fram och nosa men Kattja fräste så det ekade. Senare under dagen har de pussats genom gallret. Det går framåt!

När Max och jag fick vår dotter kunde vi inte enas om vad hon skulle heta. Båda är vi ganska envisa. Förslagen var Alice eller Hedda. I fyra veckor var hon namnlös. Det som avgjorde var Max´s dotter som var åtta år och frågade mig om vi hade bestämt namn än. Nej, sa jag. Då säger hon att om hon nu ska heta det där namnet som hon ens inte kommer ihåg vad det är så tänker hon inte komma till oss nåt mer. Gå ut och säg det till pappa, sa jag. Efter en stund kommer hon in igen och säger att hon kan heta Alice.
Ja, så gick det till och jag blev glad för det!

När sonen föddes ville jag att han skulle heta Nils. Men det var ingen Nils när han kom till världen. Max tjatade om Ask men jag totalvägrade. Men eftersom jag hade fått min vilja fram vad gällde dottern så fick Max sista ordet vad gällde namnet på sonen. Förutom Ask då, förstås. Det blev Theodor och vi är båda nöjda med det.


Och nu är det hunden. Vi har pratat om Zorro, Zlatan, Korven, Sigge, Komet, Putte, Sture och många andra namn. Max såg nu sin chans och har "tjatat" om Ask. Grannarna var här en sväng och spanade in underverket och tyckte att nu måste vi bestämma oss och Ask är väl inte så dumt. Ja, och så blev det när hunden fick sitt namn. Max är nöjd och jag tror jag vänjer mig och barnen verkar nöjda.

Ask....ja, Ask verkar också nöjd!

Enligt den nordiska mytologin var den första mannen Ask och första kvinnan Embla. Skulptur av dessa kan skådas i Sölvesborg. Det spekuleras i hur den nordiska kosmogonin kan ha inrymt en holistisk naturtro - människan och det stora hela är ett! Jag googlade om ovanstående och det slår mig att känslan jag hade för ett år sen var en stor tröst för den var precis så; att vi alla är ett, hela universum. Jag kan inte förklara men jag vet att känslan var väldigt stark - vi är ett!

Trevlig kväll önskar jag alla!
Helena

2 kommentarer:

  1. Vad härligt och trevligt med en liten valp i familjen. Det är verkligen en glädje med djur i familjen. Särskilt hundar som alltid är glada och
    välkomnar en villkorslöst. Lycka till med det lilla livet.
    Det låter som du mpr riktigt bra också och det gläder mig. Men ta lite ledigt då och då för kroppen behöver tid att återhämta sig.
    Kramar i massor till dig!
    Rose Marie

    SvaraRadera
  2. Rose Marie!

    Ja, det är verkligen glädje med den lilla hundvalpen - och jobb :)
    Ja, du har helt rätt! Jag ska boka in några semesterdar! Och jag måste komma igång med nån fysisk aktivitet och mjuka upp kroppen. Och minska den lite också :)
    Kramar till Dig!

    SvaraRadera