måndag 28 november 2011

Här och nu


Nu har det gått sex dagar sen avslutad behandling. Jag känner fortfarande lite illamående ibland men från och med igår tar jag inga tabletter mot illamåendet...det går att stå ut med men är sååå tröttsamt. Får ändå i mig mat. Idag hade jag gått upp ett kilo, det känns ju bra på ett sätt. Känns konstigt att glädja sig åt att gå upp i vikt eftersom jag aldrig har gjort det tidigare. Hoppas också att svampen i munnen försvinner snart, har en konstig smak i munnen, bläää!

Nu har 1a advent varit!! Så mysigt. Har inte alls gjort allt de där jag som jag brukar. Det gör inget, det blir advent ändå. Mamma har gjort en hel del fast hon har ont. I helgen bakade hon och Theo lussebullar, mmm gott! Tack för mammor!!

I lördags ringde min syster när jag precis hade duschat. Förklarade att jag var lite lessen och nu ska ni få höra; När jag tog duschcremen så studsade doften mot mig och det luktade inte alls gott - tål det nästan inte. Det räckte för att börja gråta och tänka "jag vill ha Doves duschcreme"....Ja, och när jag pratade med syrran så kom både det ena och det andra som äcklig smak munnen, illamående, känner av ischias, har fått en böld, är så trött...Men sen har jag inte gråtit mer. Och hon lyssnar så tålmodigt och peppar mig.

Blomsterbudet har varit här med två jättevackra buketter, den ena i juligt rött och den andra i adventsvitt! Jag blev verkligen glad! På lördagen kom blomsterbudet igen, en amaryllis! Alla vackra blommor lättar upp min tillvaro! Måste också berätta om snälla grannar; ena grannen kom över med en massa goda hembakade kakor och en vetekrans - visst är det underbart! Jag blev verkligen glad och tacksam! Och vilken adventsfika vi fick!

I helgen har jag inte sovit något på dan. Känner mig rätt "vaken". Har faktiskt pyntat och grejat lite. Jag blir fort trött men lite kan jag göra. Det gör mig glad!

Känner att det känns bra att vara glad, måste tänka positivt. Vet att det finns de som har tuffare dagar. Men i bakhuvet finns hela tiden den där gnagade tanken - "är jag frisk?". Måste tänka lite mer i nuet och njuta av det som är!

I veckan ska jag vaccinera mig mot influensan. Jag kollade med vårdcentralen eftersom jag var lite rädd att jag var sent ute. Eftersom jag tillhör riskgrupperna är det dessutom gratis - usch, riskgrupperna, tungt....

Snart får vi fira 2a advent - nu börjar tiden gå lite fortare för mig med :) Ett gott tecken! Ett annat är att jag kan dricka lite kaffe utan att det smakar plåt - ett tecken på att cellgifterna börjar gå ur kroppen!

2 kommentarer:

  1. Härligt Helena!Vi firade första advent med en tur till torget i vårregn, hårda ljumma vindar och i bakgrunden åska!! Världen är sig inte lik. Bakade 2 vörtlimpor oj vad goda de blev undrar om det finns kvar till jul ? får väl baka en omgång till. På onsdag är det kurs igen släktforskning huga vilken tur att jag är P så jag hinner med allt, hi.
    Kram och ha det tills vi hörs igen
    Kersti

    SvaraRadera
  2. Kram på dig Hadda, tänker på dig!

    SvaraRadera